INFOLINIA: 587 746 256

Zdrowie psychiczne w pracy

Nasze życie zawodowe ma istotny wpływ na nasze samopoczucie psychiczne. Wynikają z niego różne zagrożenia psychospołeczne  spowodowane niewłaściwym sposobem organizacji pracy, niekorzystnym otoczeniem społecznym, środowiskiem pracy lub nieodpowiednimi warunkami pracy. Zagrożenia przyczyniają się do utraty zdrowia i dobrego samopoczucia pracowników, a przez to wpływają
na funkcjonowanie całej organizacji. W odniesieniu do pracowników mogą prowadzić do wielu problemów zdrowotnych m.in. lęków, depresji, wypalenia zawodowego, a także chorób układu krążenia. W efekcie tego zmniejsza się zadowolenie z pracy, zaangażowanie oraz efektywność zespołu.

Już badania  prowadzone w 2015 roku na zlecenie Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa i Higieny Pracy wykazały, że stres związany z pracą był drugim najczęściej zgłaszanym problemem zdrowotnym wśród europejskich pracowników, co spowodowało absencje z powodu zwolnień lekarskich oszacowaną jako strata w gospodarce unijnej na poziomie około 136 mld euro rocznie. Obecna pandemia tylko zwiększyła poziom oddziaływania stresu wpływającego na pracowników. W 2021 roku Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej wraz z Grupą ArteMis, organizatorzy ogólnopolskiej kampanii edukacyjno- -informacyjnej „Zrozum. Poczuj. Działaj!” zaprezentowali raport podsumowujący realizowane w ramach kampanii badanie: „Zdrowie psychiczne w środowisku pracy”. Badaniu podlegali pracownicy i pracodawcy. Wśród przyczyn powstawania i wzmacniania zaburzeń psychicznych u pracowników respondenci z grupy pracodawców wskazali przede wszystkim na: zbyt dużo stresu (80,5%), presję czasu (74%), nadmiar zadań (66,5%), zbyt duży nacisk przełożonych (54%).

Odpowiedzią na te problemy jest opublikowana w 2021 roku norma ISO 45003 jako norma uzupełniająca ISO 45001. Nowa norma jest pierwszym na świecie międzynarodowym standardem wprowadzającym dobre praktyki w zakresie zarządzania zdrowiem psychicznym i dobrym samopoczuciem pracowników. Właśnie w oparciu o ten standard PreventCare identyfikuje i kontroluje w przedsiębiorstwie wszystkie ryzyka psychospołeczne stanowiące zagrożenia związane z wykonywaną pracą  oraz wspólnie z pracodawcą zarządza ryzykiem psychospołecznym w ramach wdrożonego systemu zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy.

Opublikowano 26.01.2022